failure is not about falling down but it is about staying down

Assalamulaikum kpd sp2 yg bc post nie.Stlah lbih kurg 4 bln akhirnya aku kmbali lg.Sbnarnya mmg dh lma aku nk wat post bru tp mcm2 mslh dan halangan yg tmbul dan juga dgn ckit rsa malas mmbuatkn aku malas nk tlih post bru..

Aku rsa x prlula aku tlih apa yg aku buat slama aku x tlih blog aku nie.yg psti mcm2 bnda la yg brlaku dlm hdup aku slama aku x tlih blog..

Apa yg aku nk kongsi hrini adalah pasai tajuk yg aku tlih kt atas tu.Aku pn x tau la btoi ka x sbb aku x pndai sgt BI nie.tp apa yg aku dngaq lbih kurg cmtu la.klu slh bgtau la aku.

Sbnaqnya aku dngaq prkataan nie dari sorg ahli politik yg brpangkat dato'.jd spnjg aku tlih post nie aku akn mmanggilnya sbagai dato'.Sbnaqnya aku bru dngaq prkataan nie ptg td sbb ptg td aku ada mghadiri satu mjlis yg dianjurkan oleh ypm dan dato' tu diminta hadir sbg vvip dlm mjlis tu..

Jadi konfem la klu dh jd vvip mstila kna ckp kt dpan kn(pdn mka kt vvip..haha).Sbnaqnya ucapan dato' pnjg..kira2 lbih kurg sejam jgk la.tp aku cma mnt dan stuju dlm ucapan dia tu ttg apa yg aku tlih sbg tajuk tu ja(lbih kurg cmtula prkataan yg dia sbot..aku pon bkn dngaq sgt..haha)..yg len tu aku mcm x stuju sgt la dan ada ucapan tu yg mnimbulkan ckit slh fhm ttg agama..(x pyh la aku hbq ttg apa sbb aku pon bkn pndai sgt bab agama.).

Tp aku rsa mnarik ttg tajok ni.X tau la mgkin hgpa x bstuju dgn aku.Mungkin pndngan dan pmikiran kta brbeza.Jadi,apa yg aku cuba nk smpikan disini ialah klu kta cba hayati mksod prkataan tu elok2 ia seolah-olah dpt mmbri smgt kpd kta utk trus brusaha..

Ok..cba kta tgok mksod prkataan tu dlm bahasa ibunda kta(klu nk translate dlm nihongo pn try la)..mksod prkataan tu dlm bahasa melayu lebih kurg cmni kot bnyi dia sbb aku pon bkn pndai sgt BI nie..mksod dia lbih kurg cmnie 'KEGAGALAN BUKAN BERMAKNA JATUH KE BAWAH TAPI IA BERMAKNA KITA DUDUK DI BAWAH'..

Ok..aku akn try explain the first phrase of the word..aku rsa mmg suma org akn sdih apabila mndapat kgagalan x kirala dlm bdg apa pon(klu kt JAD ni kna dismiss la)..aku pon akn brasa sdih bila aku gagal dlm satu2 bnda.Jadi brdasarkan mksod prkataan tu klu kta gagal skalipun itu x brmakna yg kita akn gagal utk slamanya..dlm al-quran pn bnyk ayt2 motivasi yg mngajar kta cra2 utk mghadapi kegagalan dan ramai jgk org yg ckp kgagalan ialah prmulaan kpd kjayaan dan bg aku mmg btol bnda tu.aku pn prnh jgk la mrasai kgagalan dan alhamdulillah ada sbahagian kegagalan tlah aku atasi..

Sbnaqnya aku lbih trtarik dgn ayt kedua slps 'but' dlm perkataan tu..Mgkin ayt first tu dh slalu sgt kta dngaq dkt pakar2 motivasi tp ayt kedua nie cm jrg sgt kta dngaq..aku rsa ayt tu cba mlontarkan cbrn kpd sp2 yg gagal utk trus brjaya.Sbb apa aku ckp cmtu??Sbbnya kta pon tau kn yg khidupan mnsia nie ibarat roda..ada kala kita diatas dan ada kala kita dibawah..Jadi aku rsa kegagalan tu adalah sewaktu kita mnjadi roda dibawah dan roda tu akn brpusing keatas jgk walau slmbat mna pon roda tu brpusing.Jadi sbb tu la stiap mnsia psti akn mrasai kegagalan..cba kta tgok org2 trnama kt dnia nie sumanya prnh mrasai kgagalan..dan ayt nie jgk sbnaqnya brmksud yg kegagalan tu adalah ujian dari allah..dan kegagalan juga mnunjukkan bhw mnsia nie mmg ptot mrndah dri dgn allah krn skiranya mnsia ni x prnh mghadapi kgagalan mgkin bleh mnimbolkn takbur di dalam diri..dan apabila kita brada di bwh mstila kta berkeinginan utk brada di atas dan sdh pasti kta akn brusaha dan brdoa kpd allah utk brada dia atas.

Aku rsa itu sja kot pndpt aku ttg frasa tu..dan aku hrp apa yg aku tlih ni bleh mnjadi sdikit pndorng smgt utk aku dn kpd sp2 yg baca post nie walaupn aku x pndai sgt nk bg motivasi.aku rsa smpi cni sj kot..nnt aku tlih post bru lg tau..
0 Responses