JOM SURAU 2

Spt yg tlh djanjikan post kli nie aku akn cita la ckit2 pasai jom surau yg aku srtai bru2 nie smpna bln ramadan thn nie.Actually,mula2 aku x nk la sgt nk pegi pn sbb aku tny org len suma x nk p.Pastu bla aku diajak oleh housemate aku zed dan juga merangkap ajk jom surau kli nie aku pn ambk kputusan utk p ke ctu.Lgpon bla lg aku nk jd org bek(mmg bek pon).

Lgpon terdapat jgk hadis yg mngatakan bhwa di bulan ramadan pntu syurga dbuka sluas-luasnya manakala pntu nraka pula dtutup.Mkna hadis trsbut spt bgini:

Dari Abi Hurairah beliau berkata :Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud :

"Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan."

Hadis riwayath Bukhari, Muslim& Nasaaei.

Jd,brdsrkn hadis tu aku pn trus la mmbtolkn niat aku utk ke jom surau.Aktiviti kat ctu mmg btoi2 mginsafkn la sbb nma pon jom surau kn msti la ada bnyk pengisian agama dlm tu x kn la ttiba dia nk ajq fizik plk.Tapi mmg bes ar aktiviti kt ctu sbb mmg btoi2 bleh menginsafkn(mntk2 brkekalan).

Jom surau ni diadakn pada hri sblom nuzul al-quran jadi x dk la aku nk wat bnda2 jht mlm nzol al-quran sbb aku ada kt jom surau tu.Antara aktiviti yg ada kt ctu ialah cramah dan qiam.Cita pasai qiam plk,mla2 pengarah program nie 'abg akmal' ckp "ok smua,mlm nie qiam ada smyg tasbih tau.Bgn awal ckit lam kol 4 ka.Ajk2 pstikn diorg bgn awal".

Stlh aku dngaq ja bnda tu aku trus brmonolog dalaman "ok jgk ada smyg tasbih sbb bnda nie kna wat skurg2 nya skali stahun.Bla lg aku nk wat" kata htiku dlm mood 'insaf'.Tapi mlgnya,prkara yg sblikny brlaku.Smua org bgn kol 5 pg pada hritu jd x dan la nk wat smyg tasbih dgn qiam secara brjmaah.Jadi smua org kt ctu pon trus ambk wudhu' dan mnunaikn qiam secara individu ja.Lpas tu trus mkn sahoq.Agk trkilan la sbb igt bleh wat smyg tasbih sbb nk wat sniri mmg mls.

Ada lg aktiviti yg bes kt ctu iaitu aktiviti brsama senpai yg dh fly ke jepun.Depa pn tdoq skali dgn kami smua mlm tu jd kami pon ambk la pluang tny mcm2 kt senpai2 tu(sbb tu la qiam bgn kol 5...hehe).Jadi tu ja la kot pasai jom surau kli nie.Aku hrp bnda nie akn dtruskn lg la pada ramadhan yg akn dtg.Aku yg x brapa bek ni pon rsa la ckit keinsafan wktu msok jom surau nie dan hrp2 keinsafan aku nie berkekalan.Sblom aku habihkan tinta aku kli nie aku nk mntk la suma org bnyk kn la amalan di bln ramadhan nie sbb bnyk fadilatnya yg mnguntungkan kta jgk.



0 Responses